donderdag 17 mei 2018

Oeps... foutje

16 Mei 2018

Het miezert een beetje 's ochtends. Als ik vertrek hoor ik een slepend geluid onder de stoel. Ik stop en herschik de bagage. Oef, het geluidje is weg.
De Duitse wegen zijn glad, de fietspaden minder. Als ik weer een keertje “braaf” ben en op het fietspad rij, rammel ik door mekaar op een gruwelijk stuk boomwortels. Daarna hoor ik een schurend krakend geluid onder/achter de stoel, enkel als ik trap. Dit is niet oké. 

Ik stop en wil de staart eraf schroeven. Maar dan bedenk ik me, en besluit toch eerst naar de kettingrol onder het stoeltje te kijken. Alle bagage moet wel uit de fiets daarvoor. En ja, de as van de kettingrol is losgekomen, de schroef ligt ernaast. Oké, niks ernstigs dus. De stoel moet er ook nog uit. Deze flinke meid vijst alles weer vast. Hopelijk houdt het tot thuis. Ik doe nog een babbeltje met een man en zijn hond in mijn beste Pfaff-Duits, en laadt dan alles weer in.

Ik steek de Ems over, en dan ben ik in Nederland. Vandaag wil ik op tijd laden, en op 55 km stop ik in Exloo voor een broodje kroket.
Richting Giethoorn blijkt de voorziene route over een smal grintpad langs het water te gaan, en de vele tegenliggers nopen me een andere weg te zoeken. Ik passeer kilometers klinkerwegen, daarna een omleiding. Koeien op de weg. Even terug achteruit en geduldig wachten tot ze in hun wei gegaan zijn.
Er staat een strakke wind, en ik besluit om mijn vlag eraf te halen, want de vlaggenstok zwiert zo erg heen en weer dat ik schrik heb dat er iets kapotgaat.  

Het natuurgebied Dwingelderveld is onverwacht mooi! Gladde asfalt en prachtige zichten. Als ik het bos uitfiets zie ik een bord “Koffiestop”. Ik ga onmiddellijk in de remmen. Het huisje met zeteltjes en salontafel ademt gewoon gezelligheid, overal  staan kippendecoraties. Een vriendelijke man en zijn kameraad, allebei met een hoed op, zitten relaxed te babbelen. Het stopcontact staat klaar voor fietsers. Ze hebben zelfs cappuccino én appeltaart!

Giethoorn: bereikbaar per WAW
Weer wat bijgeladen zet ik koers naar Giethoorn, het Venetië van Nederland. Ik moet even zoeken naar het oude centrum, maar mijn geduld wordt beloond, met de waw neem ik de fietsroute over alle smalle bruggetjes, het is net Bokrijk!
Tijdens het avondeten boek ik een hotel 36 km verderop. Het is nog heerlijk rijden in de avondzon. Ik zie een ooievaar vlak naast me opvliegen, wat verder probeert een windsurfer te starten uit het water… het is genieten. In Genemuiden is er een onverwachte veerboot op mijn pad, maar die vaart gelukkig nog. Een beetje getroebleerd door het glas rode wijn en de volle blaas (in combinatie met de klinkerstraten) rij ik een extra rondje in Zwartsluis. 

Maar we hebben weer iets bijgeleerd vandaag: bij het boeken van een hotel, letten we niet enkel op de prijs en de afstand tot de plaats waar we ons bevinden, maar we kijken ook naar de bereikbaarheid per fiets. Een hotel op de autosnelweg is niet zo interessant.

Snelweghotel: minder bereikbaar per WAW
Ik geef Google Maps het adres “Rijksweg N50 3, Zalk”. Daar aangekomen is er geen hotel te zien. Ik begin te beseffen dat het een snelweg-hotel is, en dat ik er 10 km vandaan sta. Ik telefoneer naar het hotel, en gelukkig kan de receptioniste me een straat in de buurt geven, van waaruit ik een veldweg kan inslagen, langs een slagboom fietsen en zo aan het hotel geraken. Oef,  ingecheckt. De ingang is aan de achterkant zeggen ze me, ik kan de fiets daar wel binnenzetten. Hm. Twee deuren, die automatisch dichtvallen, op 2 meter van mekaar. Het is een uitdaging om daar in mijn eentje de waw binnen te krijgen, maar het lukt uiteindelijk toch. En dan komen er een paar Russische gasten aan. Die had ik wel kunnen gebruiken om de deur open te houden…

Het is al 22u, ik bel even naar huis en overloop nog de filmpjes, maar kruip dan in bed, want de WiFi is niet vooruit te branden. 

De volgende ochtend zijn de bouwvakkers al vroeg vertrokken, en blijkt de WiFi prima!

3 opmerkingen:

  1. Het gaat allemaal prima zo te zien, ook als de techniek een handje moet worden geholpen. Fijne reis nog!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De laatste loodjes, maar ook de laatste panoramas, morgen ben je thuis met een hoop nieuwe ervaringen en herinneringen. Iets om verder naar uit te kijken . . .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fantastisch avontuur!En wat een verrijking! Je bent de beste! Dikke knuffel. XXX

    BeantwoordenVerwijderen