Met WAW 201, mijn velomobiel, rij ik sinds 2015 met veel plezier dagelijks naar hartje Brussel.
zaterdag 1 juni 2019
De nieuwe wegcode
Op 31 mei 2019 gaat de vernieuwde wegcode in. De veranderingen hebben impact op velomobielen. Zo worden rijwielen, smaller dan één meter, gelijkgesteld met fietsen.
Reportage op VRT News (ze spreken enkel over bakfietsen, maar de zeldzame andere rijwielen, zoals velomobielen, vallen hier ook onder natuurlijk)
Eigenlijk is het best oké: we mogen nu legaal op de bus-fiets-strook en tegenrichting, maar we mogen nog steeds op straat rijden. Fietspad niet verplicht dus!
Overal waar de auto maximaal maar 50km/h mag ga ik op straat want de fietspaden zijn toch niet voorzien voor een velomobiel. Hierdoor dwing je ook de autobestuurder om rekening met je te houden. Snelheidsverschil is trouwens zo goed als nihil. Dit heb ik ook maar geleerd na een paar spannende momenten met onoplettende bestuurders. Ook voor fietsers een stuk veiliger. Nogmaals bedankt voor de info.
Bedankt voor de tip, wist ik niet!
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk is het best oké: we mogen nu legaal op de bus-fiets-strook en tegenrichting, maar we mogen nog steeds op straat rijden. Fietspad niet verplicht dus!
VerwijderenOveral waar de auto maximaal maar 50km/h mag ga ik op straat want de fietspaden zijn toch niet voorzien voor een velomobiel. Hierdoor dwing je ook de autobestuurder om rekening met je te houden. Snelheidsverschil is trouwens zo goed als nihil. Dit heb ik ook maar geleerd na een paar spannende momenten met onoplettende bestuurders. Ook voor fietsers een stuk veiliger. Nogmaals bedankt voor de info.
BeantwoordenVerwijderen