woensdag 9 mei 2018

De toeristenraket


8 mei 2018

De bootreis zit erop, nu begint het echte werk!

De auto-escorte leidt de kleine blauwe smurf tussen de rijen grote trailers door.
Eens de hekkens voorbij sta ik op de weg.


Zo! Ik ben in Zweden. Hoe zien de fietspaden er hier uit? Best goed, zo blijkt. Maar voor de velomobilisten onder ons (en vooral voor degenen die met een Milan rijden) is de Zweedse voorliefde voor verkeersdrempels op de wegen minder prettig.
Ik ben ook blij verrast dat ze voor mij overal bordjes gezet hebben met "Turistsraket", die volg ik dus braafjes.

Van Goteborg volg ik de Kattegattleden fietsroute naar Helsingborg, dit is zowaar de fietsroute van het jaar 2018 in Europa. Het is prachtig weer, de wegen zijn rustig. De fietsroute meandert langs mooie baaien, vissershavens, rustige woonwijken, ...

Nog iets, Zweden is niet plat. Gelukkig heb ik mijn trapondersteuning, en ik maak er vrolijk gebruik van. Het is vakantie, en ik heb geen zin om zuinig te zijn en me zwaar in het zweet te trappen in de brandende zon.

Gewoon het landschap aan me voorbij laten glijden, en na een km of 50 eens uitkijken naar een gezellig terrasje met elektriciteit en wifi.

En ook dat is niet moeilijk hier! Aangekomen in Kungsbacka land ik op een groot marktplein naast een bloembak met de mooiste oranje tulpen die ik ooit gezien heb.

Daarachter een gezellig café met terrasje, waar ze de beste cappuccino blijken te hebben, allerlei gebakjes en smörgås. Opladen? Geen probleem. Wifi? Daar staat de code.

Ik zet me knus aan een tafeltje met de MacBook en kan eindelijk het filmpje van de boot uploaden.

Een beetje verrast door de "rare" prijzen realiseer ik me dat hier met Zweedse kronen wordt betaald en niet met euro's. Geen flauw idee hoeveel de kroon staat, maar we beginnen alvast met een grote cappuccino en een koekje dat er lekker uitziet.
Oké, een euro is ongeveer 10 kronen, dat rekent makkelijk.

Vroeger dan verwacht stopt de oplader met blazen, dat is teken dat de batterij helemaal geladen is.Time to move on! Na het passeren van véél golfterreinen, stop ik aan een supermarkt en koop een fles water en een appelsien. Nog maar 45 km gereden met deze batterijlading, we kunnen nog wel wat verder. Helaas kom ik vanaf dan géén cafés of restaurants meer tegen. Als het eerste blokje van de batterij verdwijnt (en ik uit ervaring weet dat ik nog precies 3 km ondersteund kan rijden), google ik het dichtsbijzijnde café/restaurant, en dat blijkt een Mc Donalds te zijn. Helaas is die 6 km verder, dus stoemp ik de volgeladen WAW op eigen vrouwkracht nog een berg over (en het was dan nog geen asfalt, maar gravel).

De beloning, in de vorm van elektriciteit en een Filet-O-Fish, doet deugd. De gratis wifi blijkt helaas wel vervlogen te zijn, ik heb hem toch niet te pakken gekregen.
Na de pauze is het 17u30, ik wil er nog 50 km bijdoen, het is toch een toeristische streek, dus een hotelletje of B&B mag geen probleem zijn.

De weg loopt vlakbij het water, langs prachtige baaien en stranden. Ik rij ook door een mooi bos, waar de bosanemonen bloeien. Toch straf, dat is dik een maand later dan bij ons.

Het eerste opgezocht adresje blijkt een jeugdherberg, inclusief luide muziek, BBQ en jonge mensen op het terras. Ik rij dan maar gauw verder naar een rustige B&B.

De man des huizes maakte spontaan zijn garage leeg om plaats te maken voor de waw. Daarmee slapen zijn barbecue en nog wat andere spulletjes dus buiten vannacht. Dankuwel!









8 opmerkingen:

  1. Dat klinkt al als een goed begin van een prettige vakantie. Vriendelijke mensen he die Zweden . . .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Straks heb je nog spijt terug in België te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Helen, leuk te lezen dat je goed bent aangekomen. Geniet van je tocht. Ik ben inmiddels met 'de bak' van uit Axel aangekomen in Verdun. Helaas is mijn telefoon ermee gestopt... geen foto's meer en geen strava

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe lang moet je dan in de cafeetjes blijven wachten tot je batterij weer vol is? Vraag me dat wel af :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mijn snellader is dat 1,5u à 2 uur. Snel voorbij hoor! Zoveel dingen om op te schrijven op de blog - ik moet me wat gaan inhouden:-)

      Verwijderen
    2. En zo las je dan 2 pauzes in per dag? 50km per lading ongeveer? Het zou even wennen zijn voor mij maar het relaxte fietsen lijkt ook wel eens leuk :).

      Verwijderen